جستجو

عضویت | ورود

۱۱ دلیل شکست در یادگیری برنامه نویسی

|
5
(3)

اگر اطلاعات و آگاهی کافی در مورد فرآیند یادگیری برنامه نویسی نداشته باشیم ممکن است در بخش‌هایی از این مسیر اتفاق‌هایی برایمان بیافتد که ما را از مسیر منحرف کند یا انگیزه و انرژی‌مان را تخلیه کند. لازم است به مواردی که در ادامه آورده‌ایم توجه کنید.

 

 

۱. یاد نگرفتن مفاهیم پایه

روزی نیست که علاقه‌مندان و دانشجویان برنامه نویسی گله و شکایت نکنند از مواردی که تمام‌شان مربوط به مفاهیم پایه برنامه نویسی و کامپیوتر است.

اگر دوست داری برنامه نویس بشوی یا همین الآن در حال آموختن برنامه نویسی هستی یا دانشجوی یکی از رشته‌های کامپیوتر هستی به شما توصیه می‌کنم در یاد گرفتن مفاهیم پایه تمام تلاشتان را بکنید. این مورد به قدری مهم است که احتمالا در ادامه و در آینده شغلی شما هم تاثیر دارد.

به مفاهیم پایه دنیای کامپیوتر و مفاهیم اولیه دنیای برنامه نویسی مسلط شوید:

  • کامپیوتر چگونه کار می‌کند
  • رم 
  • سی‌پی‌یو CPU 
  • هارد دیسک
  • دودویی یا Binary
  • زبان کامپیوتر (اسمبلی –> در حد آشنایی)
  • شبکه ( +Network )
  • شیوه انتقال اطلاعات از طریق اینترنت

 

  • متغیرها
  • ساختارهای داده
  • ساختارهای کنترلی
  • شرط
  • حلقه

 

 

۲. نداشتن هدف یا فراموشی هدف در طی مسیر (از این شاخه به آن شاخه پریدن)

احتمالا شما هم برای شروع برنامه نویسی هدف خاصی دارید (اگر ندارید، هرچه زودتر پیدا کنید)، در ابتدای مسیر یادگیری ممکن است خیلی پرشور و پر انرژی باشید و هر ساعت و هر روز به هدفتان فکر کنید.

با گذشت زمان و روبرو شدن با چالش‌های یادگیری برنامه نویسی این هدف در ذهن شما کمرنگ می‌شود و بعد از مدتی احتمالا فراموش می‌شود!

شاید هم در طول مسیر با چیز جدید آشنا شوید و هدفتان را تغییر دهید. مثلا کسانی را دیدم که با یادگیری طراحی سایت شروع کردند، بعد از چند ماه و به توصیه دوستان‌شان یا شخصی در اینستاگرام، طراحی سایت را رها کردند و به‌دنبال هوش مصنوعی رفتند! چون آن شخص گفته بود که دنیای آینده متعلق به هوش مصنوعی است و همه‌چیز هوشمند می‌شود و …

شاید این موارد صحیح باشند، اما از این شاخه به آن شاخه پریدن شما را به جایی نمی‌رساند.

یک حوزه و یک هدف را که انتخاب کردید، با قدرت پیش بروید تا حداقل به نتاج اولیه برسید.

 

 

۳. نداشتن برنامه ریزی

یکی از مشکلات اساسی ما در عصر جدید نداشتن برنامه ریزی درست برای کارهایمان است. امروز شروع می‌کنیم به یادگیری برنامه نویسی، دوره تهیه می‌کنیم و خیلی پرانرژی ادامه می‌دهیم.

اما به محض این‌که اتفاق ناخواسته‌ای پیش می‌آید یا به هر دلیلی وقفه‌ای بین یادگیری‌مان ایجاد می‌شود، به کل فراموش می‌کنیم که داشتیم برنامه نویسی یاد می‌گرفتیم.

این اتفاق برای دانشجوها و دانش‌آموزان بیشتر از بقیه رخ می‌دهد. در مواقعی از سال امتحان‌های پایان ترم که شروع می‌شوند، اولین چیزی که کنار گذاشته می‌شود برنامه‌های یادگیری هستند و تمام تمرکز روی امتحان‌ها گذاشته می‌شود که بسیار درست است. اما بعد از آن، برنامه یادگیری، ادامه پیدا نمی‌کند و به فراموشی سپرده می‌شود. چون اصلا برنامه‌ای نداشتیم!

درباره برنامه ریزی درست تحقیق کنید و یک برنامه منسجم اما سبک تهیه کنید. هر اتفاقی افتاد، بعد از آن، برنامه باید ادامه پیدا کند.

 

 

۴. تمرین نکردن

انتظار نداشته باشید با مشاهده ویدیو آموزشی و خواندن مطالب برنامه نویس بشوید !

کسی برنامه نویس خوبی می‌شود که این سه کار را انجام بدهد: تمرین، تمرین، تمرین.

اگر ویدیو آموزشی می‌بینید، بعد از اتمام ویدیو را ببندید، خودتان تمرین یا پروژه (یا بخشی از پروژه‌ای که در ویدیو آموزش داده شده) را پیاده سازی کنید. در صورتی که توانستید ادامه بدهید وگرنه انقدر تمرین کنید تا سریع و روان این کار را انجام دهید.

اگر کتابی که می‌خوانید یا دوره‌ای که می‌بینید تمرین ندارد، خودتان تمرین طرح کنید و انجام دهید. (این یکی از رازهای حفظ شدن کدها در ذهن‌تان است)

 

 

۵. ضعف در زبان انگلیسی

زبان دنیای کامپیوتر و IT انگلیسی است. اگر قرار است در این دنیا فعالیت کنید، کار کنید و زندگی کنید، بهتر است به جای فرار از زبان انگلیسی، همین امروز یک برنامه منسجم و قاطعانه (اما سبک) برای یادگیری زبان انگلیسی تهیه کنید و شروع کنید.

شاید مهم‌ترین و کلیدی‌ترین چیزی که باید یاد بگیرید همین است!

زندگی‌تان به قبل و بعد از یادگیری زبان انگلیسی تقسیم می‌شود.

متاسفانه بسیاری از علاقه‌مندان برنامه نویسی در کشورمان، در زبان انگلیسی ضعف دارند و به فکر بهبود و یادگیری هم نیستند.

همان اوایل کار متوجه می‌شوید برای حل مشکلاتتان خودتان را دارید و اینترنت (گوگل). وقتی مشکلمان را به زبان انگلیسی در گوگل جستجو می‌کنیم می‌بینمم که قبل از ما صدها نفر در دنیا به این مشکل برخورده‌اند و برای آن راه حل‌هایی ارائه کرده‌اند.

اگر بخواهید با زبان شیرین فارسی در این حوزه فعالیت کنید در ادامه با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد.

 

 

۶. نداشتن تمرکز

نمی‌توانید روی تمرین‌ها یا پروژه‌تان تمرکز کنید و تلفن همراهتان روبروی‌تان باشد و بدتر از آن، به اینترنت هم متصل باشد. هر چند ثانیه یک نوتیفیکیشن دریافت کنید، همزمان اینستاگرام را چک کنید و …

تلفن‌ همراه، شبکه‌های اجتماعی (که خیلی هم غیر اجتماعی هستند) فقط و فقط دنبال یک چیز هستند، آن هم توجه و تمرکز شماست.

شما توجه و تمرکزتان را در اینستاگرام، تیک‌تاک و … خرج می‌کنید.

همچنین صفحه‌های نمایش (گوشی، تلویزیون و …) و نور آبی آن‌ها، به دلیل ویژگی‌هایی که دارند تمرکز شما را کمتر و کمتر می‌کند.

اگر نمی‌توانید ۲۰ دقیقه متوالی و بدون حواس‌پرتی کتاب بخوانید یا ۱۰ دقیقه تمرکز کنید و سراغ گوشی نروید باید از همین الآن یک فکر اساسی بکنید. زمان استفاده از گوشی را روزی ۵ دقیقه یا ۱۰ دقیقه کمتر کنید تا این‌که آرام آرام تمرکز نداشته‌تان برگردد.

کد نویسی به تمرکز بالا نیاز دارد.

 

 

۷. کم‌صبر بودن

یادگیری برنامه نویسی چیزی شبیه عضله سازی در یک برنامه سنگین بدن‌سازی است.

در روزهای اول سرتان گیج می‌رود، احتمالا ناراحت و وحشت‌زده بشوید، سردرد را هم به این‌ها اضافه کنید. فرض کنید در روزهای ابتدایی بدن‌سازی هستید و بدن‌درد شده‌اید.

باید صبور باشد و به تمرین ادامه دهید.

بدانید که این بدن‌درد و مسائلی که برای‌تان پیش آمده زود گذر هستند و منتظر نتایج خوب باشید.

وقتی برنامه نویسی یاد می‌گیریم عضلات ذهنمان را می‌سازیم و ممکن است در ابتدا هیچ نتیجه‌ای نگیریم. قطعا به باگ و ارور برخورد خواهید کرد. صبور باشید. ادامه بدهید.

 

 

۸. منابع یادگیری بد و غیر استاندارد

هرچیزی که پیدا می‌کنید نخوانید و یاد نگیرید. احتمالا از سایت‌های ایرانی دوره‌های رایگان زیادی دانلود کرده باشید و مشغول یادگیری آن‌ها باشید. دیده شده که مدرسین برنامه نویسی (حتی خارجی‌ها) متاسفانه بعضی از مفاهیم یا نکات را اشتباه آموزش می‌دهند.

این مورد برای خودم اتفاق افتاد، زمانی که به دنبال منابع درست و اصولی یادگیری جاوا اسکریپت بودم. ده‌ها دوره دیدم که بعضی از مفاهیم عمیق را اشتباه تدریس می‌کردند! (البته بعدا فهمیدم)

 

 

۹. تفکر کسب درآمد یک‌شبه از برنامه نویسی

اگر فکر می‌کنید بعد از گذراندن یک دوره برنامه نویسی و شروع کار می‌توانید به درآمدهای رویایی برسید سخت در اشتباهید.

یادگیری برنامه نویسی و توسعه نرم‌افزار یک فرآیند یک شبه و سریع نیست،‌ نیازمند صبر، برنامه‌ریزی، مطالعه و یادگیری مداوم و مواردی است که در بالاتر اشاره کردم.

متاسفانه بخش زیادی از علاقه‌مندان تحت تاثیر تبلیغات افراد سودجو و با این تفکر که خیلی سریع به پول‌ها و درآمدهای بزرگ می‌رسند وارد این حوزه می‌شوند، بعد از مدتی که سختی کار و حجم مطالب را می‌بینند سرخورده می‌شوند و از این حوزه خارج می‌شوند.

کسب درآمد از برنامه نویسی شدنی است، اما با کسب دانش و تجربه و در دراز مدت.

 

 

۱۰. تفکر آسان بودن برنامه نویسی

برنامه نویسی هم سخت است هم آسان. به این معنی که در اوایل کار و شروع یادگیری، مفاهیم خیلی آسان و قابل هضم هستند.

با پیشرفت شما سطح یادگیری و تکنولوژی‌هایی هم که با آن‌ها کار می‌کنید بالاتر می‌رود و در بعضی موارد شاید یادگیری یک مفهوم هفته‌ها و ماه‌ها از شما زمان بگیرد.

الگوریتم‌ها و روال‌ها در ابتدای کار خیلی آسان و پیش‌پا افتاده هستند، اما در پروژه‌های بزرگ با مواردی روبرو می‌شویم که ممکن است هیچ‌کس تا آن زمان با آن روبرو نشده باشد. نیاز است خودمان فکر کنیم و راه حل مناسب را بیابیم.

 

 

۱۱. ایزوله بودن | کمک نخواستن و مشارکت نکردن

یکی از نکات کلیدی رشد و پیشرفت در یادگیری برنامه نویسی این است که حتما با افراد همکار حوزه خودتان در ارتباط باشید.

این ارتباط می‌تواند با دنبال کردن در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر باشد یا عضو شدن در انجمن‌هایی که برای این کار ساخته شده‌اند.

در کنار این‌ها فعالیت در سایت‌هایی مانند Stackoverflow.com توصیه می‌شود.

در بعضی موارد می‌توانید از افراد سرشناس و حرفه‌ای این حوزه سوال‌های خودتان را بپرسید.

برای یافتن پاسخ اول باید گوگل را زیر و رو کنید، در انجمن‌ها جستجو کنید، در Stackoverflow سوال بپرسید، بعد از همه این‌ها اگر مسئله‌تان خیلی فنی و پیچیده بود و از هیچ طریقی پاسخ پیدا نکردید می‌توانید به این افراد ایمیل بزنید یا از هر راه دیگری ارتباط بگیرید. چون اگر آن شخص بتواند پاسخ شما را در گوگل پیدا کند اعتبار شما در همان ابتدا از بین می‌رود و به شما به چشم یک انسان تنبل نگاه می‌کند.

 

 

مواردی که گفته شد نتیجه سال‌ها کار در حوزه برنامه‌نویسی است. ساده از این‌ها نگذرید. معمولا افراد در ابتدار کار شور و شوق زیادی دارند که مانند سوخت جت عمل می‌کند، خیلی مهم است این انرژی در راستای درست به‌کار گرفته شود تا در آینده هم با سرعت بالا در مسیر یادگیری و پیشرفت بمانید.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 3

اولین نفری باشید که امتیاز می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو