جستجو

عضویت | ورود

نرم افزار چیست؟

|
نرم افزار چیست
5
(1)

نرم افزارها قطعه برنامه هایی هستند که کاربرها می توانند با استفاده از آن‌ها با کامپیوترهایشان و دستگاه های جانبی دیگر ارتباط برقرار کنند تا دستورات و خواسته‌هایشان را از این طریق اجرا کنند. شما نمی توانید آن‌ها را ببینید و احساسشان کنید، اما آن‌ها همه جا هستند.ما از طریق نرم افزار به کامپیوترها می گوییم که چه کاری را انجام دهند و آن کار را دقیقاً چطور انجام دهند.

نرم افزار رابط بین ما و کامپیوتر است. می‌تواند خواسته‌های ما را به کامپیوتر اعلام کند، همچنین کامپیوتر هم نرم‌افزارهایی دارد که توسط آن‌ها با قطعات خودش ارتباط برقرار می‌کند تا کاری که ما از او خواسته‌ایم را به قطعات خودش بگوید و آن کار انجام شود.

نرم افزار مجموعه‌ای از داده‌ها یا دستورات است که به کامپیوتر می‌گوید چگونه کار کند!

 

فکر می‌کنید چند بار در روز با نرم‌ افزار ها در ارتباط هستید؟

🔥 نرم افزارها همه‌جا هستند. همه جا!
🟩 هر وسیله‌ای که استفاده می کنید درون خودش مجموعه‌ای از نرم‌افزارها را دارد. مایکرو ویو، ماشین لباسشویی، خودرو، تلویزیون، اسباب‌بازی‌های بچه‌ها، کنترل تلویزیون، تلفن هوشمند، لپ‌تاپ، کامپیوترهای رومیزی، تبلت و … . جالب است بدانید یک فرد معمولی بدون این‌که خودش بداند، روزانه صدها بار با نرم افزارها تعامل می‌کند!

 

۴ عدد ماشین امروزی که سیستم هایشان بیشتر نرم افزاری است

می‌دانید وقتی پایتان را روی پدال ترمز خودرو می‌گذارید چه اتفاقی می‌افتد؟

در اکثر ماشین‌های امروزی بخشی از سیستم ترمز، توسط نرم‌افزارها کنترل می‌شوند؛ یعنی در جایی از این نرم‌افزار، کُدی وجود دارد که احتمالاً با یک شرط (if) چک می‌کند که آیا شما پایتان را روی پدال ترمز گذاشته‌اید یا خیر. فشار روی پدال ترمز به بقیه قسمت‌های سیستم ترمز اطلاع می‌دهد. لنت‌های ترمز به دیسک می‌چسبند و سرعت اتومبیل را کم می‌کنند.

⚠️به دلیل عملکرد نادرست این قسمت ممکن است جان انسان‌ها به خطر بیافتد.
😱نرم افزار ها در حال نجات یا کشتن مردم هستند.

 

تلفن های همراه و نرم افزار های شبکه های اجتماعی

فکر می‌کنید تلفن همراهتان چند پردازشگر دارد؟ 🧐

پردازشگر اصلی (سی پی یو CPU)، پردازشگر مانیتور، پردازشگر بلوتوث، وای فای، باتری و … ده‌ها پردازشگر دیگر.

پردازشگر قطعه‌ای است که روی خودش نرم افزاری دارد که می‌تواند کارهای خاصی انجام بدهد، مثلاً باتری تلفن همراه یک پردازشگر دارد که دائماً در حال کنترل میزان شارژ باتری است. هر زمان شارژ باتری کم شود هشداری را صادر می‌کند تا شما متوجه شوید و تلفن را به شارژر متصل کنید. البته این کار به همین سادگی اتفاق نمی‌افتد و در این میان ممکن است قطعات دیگر تلفن همراه و پردازشگرهای دیگری هم وجود داشته باشند، اما کلیت کار به همین شکل است.

حتی مادربزرگ شما (اگر مادربزرگ دارید) روزانه با ده‌ها پردازشگر تعامل می‌کند که داخلشان چندین نرم افزار وجود دارد!در جامعه امروزی، جدا کردن انسان‌ها از نرم افزارها تقریباً امری نشدنی است. امروزه، بیشترین زمانی که می‌توانید از نرم افزارها دور باشید به ۶۰ ثانیه رسیده است؛ یعنی تقریباً هیچ انسانی نمی‌تواند بیشتر از این زمان را، بدون تعامل با نرم افزارها بگذراند.

انسان بدون نرم افزارها نمی‌تواند با تلفن صحبت کند، تلویزیون ببیند، غذا را با مایکرو ویو گرم کند، لباس‌هایش را با ماشین لباس‌شویی بشوید، با خودرو حرکت کند، چیزی را بخرد و بفروشد و از بانک پول بگیرد. ده‌ها و صدها پردازشگر و نرم افزار همه‌جای زندگی ما را گرفته‌اند، بدون وجود نرم افزارها، احتمالاً زندگی بسیار دشوار خواهد بود.

 

انواع نرم افزار

  • نرم افزارهای سیستمی
  • نرم‌ فزارهای کاربردی

نرم افزارهای سیستمی، سیستم‌عامل‌ها هستند (ویندوز، مک اینتاش، اندروید، لینوکس) و تمام نرم افزارهایی که روی آن‌ها وجود دارند تا از طریق سیستم‌عامل عملکرد داخلی کامپیوترها را کنترل کنند. وظیفه دیگر آن‌ها کنترل وسایل جانبی متصل به کامپیوتر است، مثل مانیتور، کیبورد، موس، پرینتر و هارددیسک.

نرم افزارهای کاربردی دستورات ما را به‌عنوان کاربر به کامپیوتر منتقل می‌کنند. توسط این نرم افزارها می‌توانیم کارهای شخصی و سازمانی را انجام دهیم. نرم افزارهایی مثل وُرد، اکسل، پاورپوینت، فتوشاپ، آنتی‌ویروس، بازی‌ها، مرورگر اینترنت و … .

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

اولین نفری باشید که امتیاز می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو